onsdag 5 januari 2011

Min ekonomi

Idag har jag följande tillgångar:
Lägenhet 2 100 000kr (lågt räknat)
Småhusen 400 000kr
Tomten 150 000kr
PPM 27 500kr
Fonder 7 850kr

Skulder:
Lägenhetslån 1 571 350kr
Lån för småhusen 172 500kr


Summa:941 500kr


Lägenheten
Häromdagen såldes en lägenet som både var 2kvm mindre och låg på ett lägre våningsplan som ej har balkong för 2 300 000:- men då den var i bättre skick än min ich jag tycker att det är lite av fantasipriser nu, värderar jag min lägenhet till 2 100 000kr.
Men eftersom att det inte är en tillgång som jag bara kan sälja av vet jag inte riktigt om jag borde ha med den. Ni får gärna komma med synpunkter.

Småhusen
Är två hus som jag köpte för drygt 1 år sedan i ren spekulation. Jag spenderade större delen av min ledighet i sommras och många helger med att rusta upp dem för att nu till våren sälja dem.

Jag har haft två mäklare som har kikat på dem och de tror att jag kommer att få mellan 450-500tkr. Mina kostnader för köp av huset, pantbrev och stämpelkostnad är drygt 240 000kr, renoveringen drygt 45 000kr, försäkring och ränta och el har drygt varit 10 000kr.
Jag hoppas på att få ut 100 000kr efter skatt när jag säljer dem.
Bild kommer senare


Tomten


Jag köpte den i aug-09. Jag har inte bestämt mig om jag skall bygga en enklare stuga där, eller hur jag vill göra. Tomten ligger i Södemanland och är ca 4 000kvm. Här kommer en blid:




De ligger ganska trevligt till och bad finns i närheten.  Värdet på denna är svårare att uppskatta, Den är några som har sålts i närheten och de kostade betydligt mer än 150 000kr men jag värderar gärna dem lågt.

PPM
Mitt PPM kommer jag att gå genom nu i dagarna då jag inte känner att jag har någon vidare koll på det.

Fonder
Jag har inte mycket pengar i fonder men det ska det nu bli ändring på. Jag ska försöka utöka mitt fond och aktiesparande, men jag måste först och främst läsa på lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar