måndag 20 februari 2012

Min passiva inkomst

Jag har två fritidshus i Södermanland som jag hyr ut, det är två stugor på drygt 40 resp 30 kvm. Jag hyr ut dem tillsammans då de ligger på samma fastighet. Jag har tagit 20 000 kr per år + kostnader för el för dem båda tillsammans. Jag har endast 170 000 kr i lån på dem båda vilket resulterar i att när jag har betalt kostnaderna för försäkring och ränta kan amortera drygt 10 000kr per år om jag inte måste göra några renoveringar eller dyl. Förra året köpte jag en ny mulltoa som gick på strax över 5 000 kr i o m detta har jag amorterat 400 kr per månad. Jag kommer förmodligen att ta mer för dem när jag ska hitta nya hyresgäster i april, jag har jämfört mig med andra och då ligger jag lågt i pris. Jag tror att 25 000 kr är ett bra pris. då kommer jag kunna att amortera 15 000 kr.

Jag gillar tanken av att de amorterar av sig själva, jag blir rikare utan att behöva göra något.

Jag fick även denna fråga:
"Hyr du ut sommarhalvåret eller så eller går det att hyta ut på längre kontrakt typ hel/flerårs?"


Jag hyr ut det på ett år, de som har hyrt det nu kommer inte att hyra det för ett år till då de själva har köpt en egen stuga.
Jag kan tänka mig att hyra ut det under två-tre år. Fördelen är att jag hyr ut det på ett år åt gången är jag bara bunden under ett år, om det blir några ändringar i mitt liv kan jag lättare justera min ekonomi efter situationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar